Index vhodnosti konkrétního média pro reklamu či reklamní kampaň – to je afinita. V anglické terminologii se označuje zkratkou TAI neboli Target Affinity Index. Afinita popisuje sledovanost daného média zvolenou cílovou skupinu ve srovnání s obecnou populací („všichni 12+“ nebo „všichni „15+“). Afinita tedy v podstatě popisuje vztah mezi TRP a GRP.
Čím je index vhodnosti neboli afinita vyšší, tím je médium vhodnější pro umístění reklamy. S afinitou tedy pracují reklamní či mediální agentury při plánování reklamní kampaně. V této souvislosti je důležité předem znát, jakou cílovou skupinu bude chtít reklama oslovit.
Jak se počítá afinita?
Afinita se vypočítá tak, že sledovanost v konkrétní cílové skupině (TRP) se vydělí sledovaností v obecné populaci (GRP). Ideální je stav, kdy afinita dosáhne vyššího čísla než 1,00 – to znamená, že sledovanost v konkrétní cílové skupině je větší než v obecné populaci.
Afinita – příklad:
Deník Mladá fronta DNES má pro cílovou skupinu „50-59“ afinitu 1,38. S takovou cílovou skupinou by tedy měli počítat i inzerenti.
Ve společnosti Key Advantage aktivně pracujeme s konceptem afinitního indexu (TAI) pro optimalizaci reklamních kampaní našich klientů. Při plánování kampaní nejprve určujeme, která média jsou nejvhodnější pro specifické cílové skupiny klienta, a to na základě afinitního indexu, který vyjadřuje, jak úzce médium souvisí se zvolenou cílovou skupinou. Sledujeme a analyzujeme TRP (Target Rating Point) a GRP (Gross Rating Point), abychom zajistili, že naše reklamy dosahují vyšší afinitu než 1,00, což znamená, že cílová skupina je médiem oslovována efektivněji než obecná populace. Tento přístup nám umožňuje cíleně a efektivně oslovit specifické segmenty trhu, což vede k lepším výsledkům reklamních kampaní a zvyšuje návratnost investic našich klientů.