Přeskočit na obsah

Crowdfounding

Crowdfunding je anglický termín označující způsob financování, při němž se peníze na projekt získávají prostřednictvím formou sbírky. Přestože je crowdfunding populární v posledních letech díky internetovým platformám, tak princip financování založený na veřejných sbírkách existuje již dlouho – známým případem v českém prostředí je například sbírka na výstavbu Národního divadla.

Crowdfunding a získání investorů

Ten, kdo chce využít crowdfunding k získání peněz na svůj projekt, musí zaujmout veřejnost na webové stránce, která k tomu poskytuje prostor. Nutností je výstižně a originálně popsat projekt či produkt (doporučuje se využití videa), cíle, plán financování a také seznam odměn pro potencionální investory.

V současnosti je totiž nejoblíbenější a nejužívanější tzv. odměnový crowdfunding. Investoři za poskytnuté peníze získají odměnu podle výše investice. Kromě toho se crowdfunding dělí také na benefiční (charitativní), půjčkový a podílový.

Nejznámějším zahraniční crowdfundingovým serverem je Kickstarter.com, v české prostředí lze využít portály Hithit.cz, Startovac.cz nebo Penězdroj.cz.

Crowdfunding je dnes nejen formou financování, ale také silným marketingovým nástrojem. Úspěšná kampaň na platformě totiž neprodává jen samotný produkt, ale i příběh značky a schopnost vtáhnout komunitu. Lidé, kteří projekt podpoří, se často stávají prvními ambasadory a šíří informaci dál. Crowdfunding tak může fungovat jako test trhu – pokud se podaří získat podporu stovek či tisíců lidí, je to jasný signál, že má produkt nebo služba reálný potenciál uspět.

chatgpt image 22. 9. 2025 15 51 05 - Crowdfounding

V Key Advantage vnímáme crowdfundingové projekty jako skvělou ukázku spojení storytellingu, digitální komunikace a komunity. Pomáháme značkám nastavit strategii, jak projekt představit, jaké kanály zapojit a jak připravit vizuály či videa, která zaujmou. Důraz klademe také na aftercare fázi – tedy práci s komunitou i po skončení kampaně, protože právě tito lidé mohou tvořit základ dlouhodobé zákaznické základny.