Facebook je stále jedničkou na poli sociálních sítí, i když mu na krk dýchají další velké služby a vznikají noví konkurenti. Reklama na Facebooku je proto pro mnoho firem stále zajímavá a může být pro ně výdělečná. Je však Facebook vhodný nástroj také pro vaši firmu? Co udělat pro to, aby se vám peníze vložené do reklamy vrátily?
Začněte s úvahou, zda jsou na Facebooku vaši zákazníci
Před tím, než se rozhodnete do facebookové reklamy investovat, bude dobré se zamyslet, zda tuto sociální síť používají vaši zákazníci, čím zrovna vaše nabídka může na Facebooku zaujmout a díky čemu může být pro vaši firmu inzerce na Facebooku zisková.
Pokud prodáváte technologické celky pro výstavbu chemických závodů, tak zřejmě na Facebooku svých zákazníků moc nenajdete. I když tam samozřejmě nějací technologové budou, byla by pro ně určená reklama, která osloví tisíce jiných lidí, příliš neadresná a nákladná.
Naopak, pokud prodáváte zboží, které potřebuje nebo chce skoro každý, jako třeba oblečení, jídlo a pití, dovolenou apod., můžete celkem výhodně oslovit širokou masu lidí. Spousta lidí na Facebook chodí každý den. Aby se podívali nové fotky svých kamarádů. Aby se podívali, kdo co dělá. Aby se zasmáli. A aby se inspirovali, co si mají koupit (i když to by si asi většina z nich nepřiznala).
Data ukazují, že v dnešní době jsou na Facebooku studenti, důchodci, skladníci i podnikatelé. Ti s malými příjmy, bohatí i střední třída. Takže otázkou není, jestli v případě, že prodáváte spotřební zboží, na Facebooku vaši zákazníci jsou nebo nejsou. Otázka je, jestli je znáte dobře, abyste věděli, co dělají, co řeší, co je zajímá a co jim nabídnout.
Zapomeňte na reklamu zdarma
Mnoho firem žije v iluzi, že pokud umístí nějaký příspěvek či nabídku na svou facebookovou stránku, tak to uvidí spousta lidí a něco jim to přinese. Přirozený neboli organický dosah příspěvků se ovšem neustále snižuje. Pokud má vaše stránka například 300 fanoušků, neznamená to, že všech tři sta lidí vaši novou zprávu uvidí. Klidně to může být jen třeba 5 lidí.
Pokud to, co tvoříte na Faceboku, přirozeně zajímá vaše fanoušky, kteří to dále komentují, lajkují a sdílejí, může jejich množství růst a organický dosah vašich příspěvků může dosáhnout až řádu desítek procent. Dá se však říct, že tohle ovšem pro 99% firemních facebookových stránek neplatí. Jsou značky, které tvoří tak virální obsah jako například Red Bull, jejichž videa mají miliony zhlédnutí a tisíce sdílení a přesto používají reklamu.
Všichni, kdo s Facebookem pracují delší dobu vědí, že organický dosah stále klesá. Ostatně Facebook je business a nikoliv charita a stal se z něj neúprosný nástroj výkonnostního marketingu. Pokud někdo při podnikání spoléhá na organický dosah, brzy pohoří.
Jak by měla reklama na Facebooku vypadat
Úspěch reklamní kampaně na Facebooku závisí na tom, co vlastně lidem nabídnete. Když jim nabídnete nové auto, tak si ho asi ihned kliknutím na jedno tlačítko nekoupí. Naopak když nabídnete něco zajímavého, na co člověk může ihned reagovat, tak můžete být mile překvapeni. Co například půjčení auta na 2 hodiny pro testovací jízdu?
Na Facebooku můžete klidně prodávat přímo. Za předpokladu, že váš produkt nebo služba spadá do kategorie impulzivní nákup není potřeba tvořit nějaké složité prodejní procesy. Nikdo opravdu nepotřebuje složitě přesvědčovat, aby si koupil něco, co ho zaujme, za dvě stě korun. Zjednodušte to. Udělejte hezké fotky, natočte minutové video a začněte prodávat.
A co když nákup vašich produktů a služeb není tak impulzivní? Co s tím? Pak budete muset použít trochu jinou strategii, nicméně je to řešitelné.
Propagace příspěvků nebo speciální reklama?
Většina firem se domnívá, že reklama na Facebooku končí přidáváním příspěvků nebo jejich zviditelněním pomocí tlačítka „Propagovat příspěvek“. Poté se diví, že jen utrácí peníze bez nějakého efektu. Zde většinou platí, že Facebook ochotně utratí jakékoliv peníze, které mu dáte, ale výsledek za vás řešit nebude
Reklama na Facebooku má daleko více možností, které pokročilejší inzerenti nastavují pomocí aplikace Business Manager. Zde můžou vytvářet reklamní kampaně, které nemají nic společného s běžnými příspěvky na firemním profilu.
Při vytváření reklamní kampaně máme několik možností, které se liší podle cíle. Mezi nejpoužívanější cíle na Facebooku patří:
- Získávání návštěvnosti pro váš web – kampaně jsou tedy směřovány na web.
- Získávání konverzí – kampaně vedou na váš web, nicméně Facebook se snaží reklamu ukazovat lidem, kteří by u vás mohli nakoupit.
- Prodeje z katalogu – kampaně vedou uživatele na nabídku zboží. Jsou složitější na nastavení, nicméně se umí odvděčit nadprůměrnou návratností investic.
- Remarketing – zobrazování reklamy lidem, kteří byli na vašem webu, nicméně zatím nenakoupili nebo neudělali akci, kterou od uživatelů očekáváte.
- Generování potenciálních zákazníků – uživatelé se mohou přihlásit k odběru vašeho newsletteru nebo poslat poptávku rovnou z Facebooku, aniž by musel na váš web
Jaké jsou trendy reklamy na Facebooku?
Sledujte a zkoušejte nové formáty reklamy – Facebook čas od času představuje nové formáty reklamy a objevují se i změny a rozšíření možností, jak využít ty stávající. Nebojte se vyzkoušet, nicméně vždy myslete na důsledné vyhodnocování efektivnosti.
Naučte se využívat video – Facebook má v rád video a prosazuje ho. Video příspěvky i video reklama jsou upřednostňované, takže pokud máte v letošním roce něco zkusit, tak rozhodně video v reklamě. Nemusí to být pouze natočené věci, také z fotografií lze vytvářet krátká videa.
Většina reklamy bude viděna na mobilech – pokud stále tvoříte reklamu pro optimální zobrazení ve výpisu příspěvků na počítači, tak na to rychle zapomeňte. Většina uživatelů Facebooku reklamu sleduje na mobilních telefonech. Pokud tam nebude fungovat, tak pouze plýtváte penězi.
Závěr je tedy jasný, Facebookové reklamy mohou být pro vaši firmu vhodným nástrojem, pokud nabízíte něco pro publikum, které se na této sociální síti vyskytuje. Využijte všechny možnosti nastavení a zacílení reklam a snažte vytvořit co nejatraktivnější reklamu. Čím více lidí zaujme, tím více z ní získáte.