Dělat marketing bez smysluplné marketingové strategie je jako střílet poslepu na běžící terč. Možná něco trefíte, nicméně je to jen pokus a omyl. Dobrá marketingová strategie podstatně zvýší vaše šance na úspěch na trhu.
Jste majitel firmy, výkonný ředitel nebo manažer marketingu? Pokud to se svou firmou myslíte opravdu vážně, bez marketingové strategie se neobejdete. Už dávno platí, že vyrobit, koupit nebo zařídit se dá prakticky cokoliv, nicméně prodat, tedy najít ty správné zákazníky, kteří zaplatí tu správnou cenu je daleko obtížnější.
Promyšlená marketingová strategie vám ukáže cestu kudy jít, nemusíte pak projít mnoho slepých uliček, než dosáhnete vaše cíle a úspěch na trhu. Marketingová strategie se netýká pouze velkých společností s obraty ve stovkách milionů korun ročně, i když pro ty by měla být samozřejmou součástí jejich byznysu.
Marketingová strategie je strategický dokument, který by měl být součástí každé firmy. Potom se neocitnete v situaci, kdy nebudete vědět koho se svou nabídkou oslovit, co mu říkat a jaká média pro to použít. Když budete chtít nové zákazníky nebo si naopak udržet ty současné nebudete váhat, jak by měla vypadat vaše komunikační kampaň.
Z čeho se skládá marketingová strategie?
Dobrá marketingová strategie by měla odpovědět na takové otázky jako kdo jsou vaši zákazníci, kde je najít, jak a s čím je oslovit, jaké produkty a služby jim nabídnout, jaké jsou vaše originální konkurenční výhody, jak by mělo vypadat vaše komunikační sdělení, jaká média využít apod.
Tomu odpovídají i jednotlivé části marketingové strategie. Na začátku se obvykle dělá analýza trhu, konkurence i vaší firmy. Vycházet můžete z vašich průzkumů, zkušeností, znalostí a informací, stejně tak jako z průzkumu na internetu či naživo. Dalšími důležitými prvky analytické části správné marketingové strategie jsou popisy zákazníků či cílových skupin.
To vše můžete shrnout například do SWOT analýzy, která vám ukáže vše v souvislostech.
Od cílů ke komunikačnímu sdělení a médiím
V marketingové strategii by rozhodně neměly chybět také cíle společnosti, které jsou klíčové pro to, abyste věděli kam chcete dojít a měli možnost změřit, zda se vám to povedlo.
Jakmile máte poznatky z analýz a stanovené cíle, můžete se pustit do návrhové části. Tedy naplánovat jakým způsobem k cílům dospět. Klíčovým prvkem je správně stanovené základní komunikační sdělení, které budete vysílat směrem k vašim potenciálním zákazníkům. Měli byste umět stručně a jasně říct, v čem je vaše firma a její produkty a služby jiná a lepší než ostatní konkurenční nabídky a z jakého důvodu by se tedy zákazníci měli obrátit právě na vás.
Pokud toto všechno splníte, přichází na řadu výběr správného mixu marketingových nástrojů, pomocí kterých budete své komunikační poselství šířit. Můžete vybírat z celé palety nástrojů od online marketingu, přes reklamu v médiích až třeba po osobní schůzky. Možností je celá řada a výběr vždy závisí na tom, co prodáváte a kdo jsou vaši zákazníci a čemu věnují pozornost.
Jaký je rozdíl mezi marketingovou strategií a marketingovým plánem?
Na strategii tedy navazuje marketingový plán a na ten zase mediální plán. A jaký je rozdíl mezi strategií a plánem? Jednoduše řečeno – marketingová strategie je strategický dokument, jež obsahuje veškeré informace o vás, firmě, produktech či službách, konkurenci, vaší filozofii, cílech atd. Dokument, který vám říká, jak na trhu uspět. Marketingový plán je oproti tomu přehled konkrétních činností, jak stanovených cílů dosáhnout.
Vytvořit úspěšnou marketingovou strategii není úplně jednoduché. Většinou to zabere nějaké úsilí a čas. Nicméně tato práce vám ušetří spoustu peněz a času v budoucnu. Dobrá marketingová strategie vás podrží a je to to mocný nástroj pro úspěch na trhu.
Rádi vám s marketingovou strategií pomůžeme. Společně uděláme dobrou strategii a nebudete už střílet naslepo, ale zamíříte přesně na terč. A rovnou do černého. Nevěříte? Kontaktujte nás a přesvědčte se!