Bannery jsou neodmyslitelnou součástí většiny online marketingových kampaní. Jejich uplatnění je široké a pokud jsou dobře udělané, mohou být velmi účinným nástrojem pro budování brandu nebo i získávání nových zákazníků.
Jak však vybrat ty pravé bannery pro vaši kampaň? Je lepší čtvercový formát banneru nebo spíš na výšku? A jak by měl ten pravý banner pro vás vypadat?
Bannerová reklama a její role
Dříve, než budete řešit formáty banneru, je dobré si ujasnit jejich cíl a jak zapadají do celé vaše online marketingové strategie. Bannery mají nezastupitelnou roli především při budování značky. Dokáží masově a ve velké frekvenci připomínat spotřebitelům značku. Tím plní svou roli i v případě, že na ně zrovna nikdo nekliká. Jde totiž o zvyšování informovanosti cílových skupin a četnost sdělení. Toho lze využít v mnoha scénářích – od uvedení nového produktu na trh až po udržení povědomí o značce u stávajících zákazníků. Některé bannery mají samozřejmě také ambici směrem ke zvýšení prodejů, nicméně obecně se dá říct, že pro to slouží lépe jiné nástroje, třeba produktové reklamy či placené reklamy ve výsledcích vyhledávání.
První banner na internetu
První banner vznikl v roce 1994, byl umístěný na webu www.hotwire.com a odkazoval na specializovanou stránku o umění. Zadavatelem byla telekomunikační společnost AT&T. Banner vypadal takto:
Na banneru přitom vůbec nebylo logo zadavatele, nicméně nechyběla výzva k akci, byť trochu nepřímá, protože to byl slogan dlouhodobé komunikační kampaně firmy. Tento banner měl neuvěřitelnou míru prokliku 44 %, kliklo na něj tedy 44 ze 100 návštěvníků stránky! Podobné statické bannery v současnosti mívají míru prokliku zhruba 0,15 %, na banner tedy kliknou jeden až dva lidé z tisíce.
Jak je to s účinností a bannerovou slepotou?
Oblíbeným argumentem odpůrců využití bannerů je, že lidé trpí tzv. bannerovou slepotou, tedy že dokáží odfiltrovat a v podstatě nevnímají bannery (a tedy jejich reklamního sdělení) mezi ostatním obsahem webové stránky. Praxe však ukazuje, že bannery mají jako nositelé sdělení rozhodně co říci. Pokud se bannerová kampaň udělá dobře, přináší vynikající výsledky zejména při budování značky nebo jako prvek, který dokáže přimět lidi k návratu na web, kde již byli (remarketing).
Platí, že aby bylo sdělení pro vaši cílovou skupinu atraktivní, musí pro ně být relevantní. Pokud budete zobrazovat teenagerům reklamu na penzijní připojištění, téměř jistě půjde o vyhozené peníze. Pokud se jim však zobrazí banner s novinkou jejich oblíbené značky, (třeba i v závislosti na jejich dříve uskutečněných nákupech), může to zafungovat podle představ.
Stále ale platí, že kromě správně zvoleného umístění hraje významnou roli kreativa. Jakmile banner neupoutá hned na první pohled, nemůžete od něj čekat velké výkony.
Kam bannery umístit?
Kam a jak je na internetu možné umístit bannery? V zásadě existuje několik možných cest, jak můžete jako inzerent postupovat a všechny z nich mají různé výhody a nevýhody. Jednou z nejčastějších možností je přímý nákup prostoru na vybraném webu s vysokou návštěvností, například seznam.cz, idnes.cz apod. V zásadě od tohoto média koupíte reklamní prostor a určitý počet zobrazení banneru (impresí). Reklamní prostor samozřejmě nabízejí také jiné konkrétní weby. Bannery se dají využít také na Facebooku a dalších sociálních sítích.
Jinou častou možností je bannery nasadit v rámci největších reklamních PPC systémů v Česku – Google Ads a Seznam Sklik. Ty umožňují zobrazovat reklamy napříč internetem na jakékoliv z desítek tisíc webových stránek (nebo i v mobilní aplikaci, ve videu atd.), která je v jejich síti. Můžete přitom nastavit, na jakých webech se má váš banner zobrazovat podle řady kritérií, například tematického zaměření nebo také třeba věku, pohlaví a zájmů konkrétních uživatelů.
Jak by měl správný banner vypadat?
Ačkoli bannery jsou nejčastěji statickými či dynamickými obrázky, v poslední době získávají na popularitě i tzv. rich media, která kombinují relativně složité prvky jako video, zvuk a dokáží se různě rozbalovat, zvětšovat apod. I klasický, jednoduchý statický banner však často stačí ke splnění cíle.
Při návrhu banneru se držte jednoduchých zásad. Představte si banner jako billboard (jedete kolem něj rychle a máte jen pár sekund na předání sdělení). Banner by měl:
- Graficky ladit s celou vaší kampaní a značkou.
- Viditelně komunikovat značku a obsahovat produkt, pokud nějaký nabízí.
- Přinést jasné, stručné a specifické sdělení.
- Obsahovat jasně viditelné tlačítko a výzvu k akci (“koupit hned”, “chci se dozvědět více”).
Pokud je to možné, doporučujeme využít i animované bannery. Z našich měření víme, že mají v průměru vyšší míru proklikovosti, a to asi o polovinu. U velkých kampaní se už nejedná o zanedbatelný rozdíl.
Jaký je nejlepší rozměr banneru?
Nejdůležitější na co je potřeba si odpovědět je, kde budete bannery používat. Formáty nejsou pro všechny weby a reklamní systémy stejné, ty pro Facebook použijete v podstatě jen tam, ale většina formátů z Google Ads je shodná s těmi pro Seznam Sklik. Reklamní systémy umožňují zvolit desítky různých velikostí. V praxi se většinou nepřipravují úplně všechny formáty. Je dobré si vybrat takové velikosti, abyste do banneru dokázali dostat své reklamní sdělení.
Časté rozměry bannerů jsou (v pixelech):
- Čtverce a obdélníky, například 300×250, 300×300, 480×300, 480×480, 250×250, 336×280, 200×200, 240×400, 580×400.
- Svislé bannery: 160×600, 300×600, 120×600, 300×1050.
- Vodorovné bannery: 468×60, 728×90, 970×310, 970×90, 970×250.
- Mobilní formáty: 320×100, 320×50, 300×100.
Banner nahoře na webu nad prvním článkem bývá často označován jako Leaderboard, naopak ten pod článkem jako Wallpaper. Označení Skyscraper pak mívají velké bannery na výšku vedle článků.
Co je důležité poznamenat je, že důležitá je také datová velikost obrázku. Maximální datová velikost pro bannery v reklamních systémech je totiž 150 kB.
Branding zaujme viditelností
Kromě jednotlivých bannerů můžete na některých webech využít i tzv. branding. To je speciální formát, který obklopuje celou webovou stránku s obsahem a tím zajišťuje vysokou vizibilitu sdělení. Ukázka branding banneru na webu Novinky.cz:
Responzivní reklama
Reklamní systémy nabízí také jednoduchou cestu k bannerům různých formátů bez práce grafika. Takzvaná responzivní reklama (v Google Ads) a jí velmi podobná kombinovaná reklama (v Sklik) je typ reklamy, který kombinuje text ve formě nadpisu a popisku, obrázek a název nebo logo firmy.
Do reklamní sítě dodáte uvedené podklady a reklamní síť sama optimalizuje kombinaci obrázku a textů podle ploch, kde se reklamy zobrazují. Výhodou tohoto formátu je úspora času na přípravu bannerů, nevýhodou je, že nemůžete předem přesně ovlivnit zobrazení reklamy ve všech formátech.
Bannery chtějí dobrou přípravu
Bannerové reklamy můžou být skvělý nástroj, jak si získat pozornost těch správných lidí, nicméně jejich přínos je, jak to bývá, přímo úměrný úsilí a času, který jim věnujete. Nasazení bannerů by mělo zapadat do celé vaši promyšlené online komunikační strategie a měly by být originální a působivé. Pak nebude nic bránit tomu, aby bannery zafungovaly pro zviditelnění vašeho brandu, a splnění vašich cílů přijde s tím.
Chcete také zabodovat a být pořádně vidět v online prostředí? Jsme specialisté na velké bannerové kampaně. Kontaktujte nás a rádi to s vámi probereme.